Skoč na obsah Skoč na menu
Štátny komorný orchester Žilina
zväčšiť písmo | zmenšiť písmo
en sk

Allegretto - Stredoeurópsky festival koncertného umenia


štvrtok 19. 04. 2018 o 1900 hod.
Komorný koncert

Mari Fukumoto, organ (Japonsko)

 

program:

Dieterich Buxtehude
Toccata F dur BuxWV 156

Johann Pachelbel
Ciaccona in f

Georg Muffat
Toccata duodecima et ultima

Max Reger
Canzone Es dur op. 65/9

Gottfried August Ritter
Sonáta č. 3 a mol op. 23

 

----------------------------------------------

Sonia Warzyńska, soprán (Poľsko)
Xénia Maskalíková, klavír (Slovenská republika)

 

program:

Franciszek Maklakiewicz
Kocham Cię z cyklu Liryka miłosna

Franciszek Maklakiewicz
A jeśli chcesz zapomnieć z cyklu Liryka miłosna

Ignacy Jan Paderewski
Nad wodą wielką i czystą z cyklu 6 piesní op. 18

Ignacy Jan Paderewski
Gdy ostatnia róża zwiędła z cyklu 4 piesní op. 7

Nikolaj Rimskij-Korsakov
Ne veter, veja s vysoty z cyklu Na jar op. 43

Nikolaj Rimskij-Korsakov
O čom v tiši nočej z cyklu 4 romance op. 40

Sergej Rachmaninov
Poľjubila ja z cyklu 6 piesní op. 4

Sergej Rachmaninov
Zdes chorošo z cyklu 12 piesní op. 21

Sergej Rachmaninov
Ne poj, krasavica z cyklu 6 piesní op. 4

Mark Minkov
Pejzaž

Anton Rubinštejn
Noč

Mikuláš Schneider-Trnavský
Uspávanka z cyklu Slzy a úsmevy op. 25

Feliks Nowowiejski
Pieśń miłosna op. 26/5

Feliks Nowowiejski
Kazała mi mama op. 27/4

 

Vstupné: 6,- € Platia abonentné vstupenky SFKU


 

fukumoto.jpgWarzynska.jpg

 

Japonská organistka Mari Fukumoto (1987) sa hudobne vzdelávala na viacerých univerzitách. V roku 2009 úspešne absolvovala hru na organe na Tokyo University of the Arts (Tsuguo Hirono a Yuichiro Shiina), hru na čembale (Naoya Otsuka, Masaak Suzuki) a štúdium improvizácie u džezového klaviristu Masahiku Satoha. O dva roky neskôr pokračovala v štúdiu starej hudby na Hochschule für Musik und Theater u Wolfganga Zerera. Vďaka dvojročnému štipendiu DAAD a tiež štipendiu Nadácie Otta Stöteraua sa s výbornými výsledkami zdokonaľovala v organovej interpretácii starej hudby (2013). Jej vzdelávanie podporila aj nadácia Rohm Music Foundation (2016) a v súčasnosti štúdium cirkevnej hudby v Hamburgu realizuje s finančnou podporou japonskej vlády. Spomedzi jej pedagógov možno spomenúť Jana Ernsta (organová improvizácia), Christopha Schlechtera a Hannelotte Pardall (zborové dirigovanie), Franka Löhra (dirigovanie), Carstena Lohffa, Volkhardta Preussa a Menna van Delfta (basso continuo).

Mari Fukumoto získala viackrát 1. cenu na prestížnych medzinárodných organových súťažiach: na 7. ročníku Medzinárodnej organovej súťaže Musashino v Tokiu (2012), ocenenie Johann Pachelbel Preis na 62. ročníku Medzinárodného organového týždňa v Norimbergu (2013), 1. cenu na Medzinárodnej organovej súťaži „Daniel Herz“ v talianskom Brixene (2014) a 1. cenu na Medzinárodnej súťaži „Agati-Tronchi“ v Pistoi (2014). Minulý rok vyhrala 2. cenu na Medzinárodnej organovej súťaži Jan Pieterszoon Sweelinck v Amsterdame a Haarleme.

Jej organové recitály nahrával a vysielal Norddeutscher Rundfunk, Bayerischer Rundfunk, japonská vysielacia stanica TBS a i. Organové interpretačné umenie prezentovala na festivaloch Bachwoche Ansbach, Badia Musica, Starptautiskai Liepājasērģeļ mūzika festivāl a koncertovala v najznámejších katedrálach a koncertných sálach v Nemecku, Japonsku, Rakúsku, Švajčiarsku, Taliansku, Dánsku, Lotyšsku a Poľsku. V roku 2017 sa ako sólistka predstavila v diele Symphonie Concertante op. 81 Josepha Jongena s Kyoto Symphony Orchestra pod taktovkou Kena Takasekiho. V tomto roku mladú interpretku čaká debut v Rusku a vo Veľkej Británii. Bohatý repertoár japonskej organistky siaha od tvorby renesančných autorov po súčasné diela žijúcich skladateľov. Úspech zaznamenáva nielen ako sólistka, ale aj ako hráčka bassa continua v Európe i Japonsku. Jej debutové CD z roku 2014 vydalo vydavateľstvo Naxos.

 

Sonia Warzyńska sa hudbe venuje od svojich siedmich rokov, kedy začala hrať na husliach. V roku 2014 s vyznamenaním absolvovala štúdium spevu na Akadémii hudby v Krakove pod vedením vokálnej pedagogičky Marie Seremet-Dziewięckej. V súčasnosti hodiny spevu navštevuje u hosťujúcej profesorky Evy Blahovej. Zdokonaľuje sa aktívnou účasťou na majstrovských kurzoch vedených umeleckými osobnosťami ako Izabella Kłosińska, Rudolf Piernay, Helena Łazarska, Matjaž Robavs a Mariusz Kwieceń. „V náročnej árii Fiordiligi s veľkým tónovým rozsahom a s rozsiahlymi intervalovými skokmi 'Come scoglio...' preukázala obdivuhodnú celistvosť svojho hlasu, spevácku inteligenciu a schopnosť detailného prepracovania technického i výrazového“, ocenila výkon poľskej sopranistky divadelná kritička Olga Janáčková pre český portál Opera PLUS (2018). Okrem úlohy Fiordiligi v Mozartovej opere Così fan tutte, sa v mozartovských tituloch stotožnila s rolami ako Zuzanka vo Figarovej svadbe, s ktorou debutovala v Krakovskej opere, Pamina v Čarovnej flaute, a tiež aj hlavnou postavou v Händlovej Rodelinde a v postave nešťastnej Dido v Purcellovej Dido a Aeneas. Okrem toho jej repertoár zahŕňa i operetné predstavenia ako napríklad hlavná postava vo Veselej vdove Franza Lehára. Koncertne s Baltskou filharmóniou Gdańsk stvárnila postavu Adely Straussovej v operete Netopier, Lehárovu Guidittu či postavu Sylvie v Čardášovej princeznej Emmericha Kálmána. Okrem svojho pôsobenia na opernej scéne a je aj aktívnou interpretkou piesňovej, oratoriálnej tvorby a duchovnej hudby W. A. Mozarta, J. Haydna, C. Saint-Saënsa, G. Faurého. Pravidelne účinkuje nielen v Poľsku, ale aj vo Francúzsku, USA, Českej republike, Taliansku a Chorvátsku. Z radu jej ocenení z domácich a zahraničných súťaži treba vyzdvihnúť 1. cenu, Cenu Opery Národného divadla v Prahe a Cenu Národného divadla v Brne na 52. Medzinárodnej speváckej súťaži Antonína Dvořáka v Karlových Varoch (2017), tiež Cenu Spoločnosti Mikuláša Schneidera-Trnavského za najlepšiu interpretáciu piesne Mikuláša Schneidera-Trnavského (2017), čestné uznanie na 16. ročníku International Vocal Artistry Competition v poľskom meste Nowy Sącz (2015), 2. cena na Countrywide Vocal Competition Impressio Art v Sopote (2014), 2. cena na Countrywide Karol Kurpiński Singing Competition vo Włoszakowiciach (2014) a mimoriadne ocenenie za najlepšiu interpretáciu árie na International Giulio Perotti Singing Competition v nemeckom Ueckermünde (2013).

 

Xénia Maskalíková, držiteľka mimoriadnej Ceny mesta Trnava za najlepšiu klavírnu spoluprácu na Medzinárodnej speváckej súťaži Mikuláša Schneidera-Trnavského 2017, absolvovala hru na klavíri na Konzervatóriu v Košiciach v triede Ivana Millera. V rokoch 1997 – 2002 pokračovala v štúdiu na Vysokej škole múzických umení v Bratislave pod vedením Cyrila Dianovského a Daniela Buranovského. Pravidelne vystupuje s vokálnymi umelcami na koncertných vystúpeniach na Slovensku i v zahraničí. Je vyhľadávanou korepetítorkou na medzinárodných kurzoch a medzinárodných súťažiach ako Hans Gabor Belvedere vo Viedni, Medzinárodná spevácka súťaž Antonína Dvořáka v Karlových Varoch, Medzinárodná spevácka súťaž Imricha Godina vo Vrábľoch, Medzinárodná spevácka súťaž Ady Sari v poľskom meste Nowy Sącz, Medzinárodná spevácka súťaž Mikuláša Schneidera-Trnavského. Spolupracovala s viacerými osobnosťami slovenskej aj svetovej opernej scény ako Sergej Kopčák, Gustáv Beláček, Martin Babjak, Peter Berger. V rokoch 2002 – 2006 pôsobila v triede Sergeja Kopčáka na Hudobnej a tanečnej fakulte VŠMU v Bratislave. Od roku 2007 pôsobí ako korepetítorka na Katedre vokálnej interpretácie na Akadémii v Banskej Bystrici v triede Evy Blahovej a v súčasnosti aj na Konzervatóriu v Bratislave.


 / Kde nás nájdete / Kontaktný formulár / Úvodná stránka / Podmienky používania / RSS kanál / © 2024 Štátny komorný orchester Žilina